Досвід Празького університету природничих наук у втіленні третьої місії
Продовжується обмін безцінним досвідом щодо втілення та поглиблення третьої місії університетів в рамках реалізації проєкту ЄС Еразмус+ “Посилення співпраці між університетами і громадами (UNICOM)”.
На цей раз учасників проекту щиро та гостинно зустрічала велична Прага. З 2 по 6 жовтня 2023 року відбувся навчальний візит Ольги Браткової та Лариси Ваколюк, доцентів кафедри загальної гігієни та екології та учасниць робочої групи проєкту UNICOM до Чеського університету природничих наук у Празі (Чеська Республіка).
Команда Хейника Роубіка, координатора проєкту, виявилася молодою, прогресивною та дуже доброзичливою! Кожен намагався внести свій вклад в донесення результатів співпраці та внесення динамічних позитивних змін у взаємозв’язок між своїм закладом вищої освіти та широким загалом до українських колег, які приймали участь в заході. Кожен намагався бути корисним для подальших реалізації, розвитку та поширення ідей проєкту в Україні, передаючи свій досвід. Наукові співробітники пишаються досягненнями та науковими надбаннями свого закладу вищої освіти і три дні поспіль не втомлювалися показувати гостям локації робочих зон, лабораторій та зон відпочинку, облаштованих з великою любов’ю, проводити екскурсії по території університету.
Для учасників проєкту, які відвідали Чеський університет природничих наук в рамках навчального візиту, була підготовлена широка програма для всебічного розкриття задумів та напрацювань чеських колег. “Третя роль Чеського університету природничих наук є важливим аспектом місії університету, допомагаючи поєднати академічну спільноту з широким суспільством і сприяючи сталому розвитку регіону” – з виступу доцента Хейника Роубіка. Під час доповідей було пролито світло на те, як університети можуть служити каталізаторами позитивних змін у громадах і за їх межами. Чеські колеги поділилися досвідом практичних шляхів реалізації третьої місії.
Зокрема, з практичної точки зору, розглядалися різні шляхи для посилення третьої місії університетів. Наприклад, заохочення підприємництва та інновацій, адже університети можуть відігравати ключову роль у сприянні підприємництву, надаючи підтримку та ресурси для студентів і співробітників, які зацікавлені у започаткуванні власного бізнесу. Також не останню роль відіграє комерціалізація досліджень, в цьому контексті університети можуть посилити свою третю місію, прагнучи комерціалізувати свої результати досліджень. Це може включати подання патентів, ліцензування технологій для галузевих партнерів або навіть заснування власної відокремленої компанії. Комерціалізуючи дослідження, університети можуть допомогти вивести нові продукти та послуги на ринок, зробивши внесок в економічний розвиток регіону.
Також обговорювалися існуючі бар’єри, які перешкоджають третій ролі університетів в Україні і шляхи їх подолання: відсутність фінансування, бюрократія, відсутність промислового попиту, обмежена дослідницька інфраструктура та культура підприємництва, “відтік мізків”. Загалом, посилення третьої ролі університетів вимагає активного підходу, який передбачає розбудову партнерства, створення програм заохочення підприємництва та інновацій, а також комерціалізацію досліджень.
Наряду з цим були висвітлені і інші напрями, які вимагають прискіпливої уваги та розвитку: університети як ініціатори глобальних змін, широка інклюзія та залучення спільнот, європейські культурні студії та міжкультурні комунікації, цінності ЄС: різноманітність у розвитку спільно,; міжкультурний діалог, соціальна згуртованість та безпека спільнот. Особливу увагу учасники заходу приділили практикам реалізації співпраці європейських університетів із громадами. Визначили сучасні цінності ЄС та різноманітність розвитку спільнот, що впливають на діяльність університетів на прикладі Чеського університету природничих наук у Празі та Українських університетів.
Участь у заході сприяла усвідомленню ідеї про те, що університети мають обов’язок взаємодіяти з спільнотою та робити внесок у соціальний та економічний розвиток.
Крім того, це була чудова можливість обміну досвідом фахівців різних країн щодо особливостей європейських практик в області впровадження соціальної згуртованості, міжкультурного діалогу, ідей соціальних інновацій та принципів залучення спільноти для сталого розвитку суспільства.
Навчальний візит дав розуміння пріоритетності прискорення процесу структурних реформ української освітньої системи шляхом створення національного керівництва соціальної відповідальності та залучення спільнот університетів для зміцнення співпраці між університетами та громадами, підвищення стійкості, інклюзивності та соціальної згуртованості в Україні, створення механізмів фінансування, які стимулюватимуть університети до участі у третій місії.
Університети можуть покращити свою третю місію, залучаючи ширшу спільноту. Це може включати проведення публічних лекцій і семінарів, надання консультаційних послуг місцевим жителям, підприємствам та некомерційним організаціям, або створювати програми, які надають освітні можливості для членів громади.
Наприкінці навчального візиту учасники мали можливість набути ще один цікавий для себе досвід – долучитися до міжнародної міждисциплінарної конференції молодих дослідників, організатором якої був факультет тропічних аграрних наук Чеського університету природничих наук у Празі. В рамках конференції можна було наочно познайомитися з особливостями організації таких заходів в університетах з немедичним напрямком освіти, зробити для себе цікаві висновки і підхопити ідеї, які можна буде реалізувати в подальшому в рамках нашого університету.
Візит суттєво допоміг зрозуміти важливість третьої місії в роботі університетів та буде основою для майбутнього посилення спільними зусиллями цієї ролі нашого університету.
Учасниця робочої групи проєкту UNICOM
Ольга Браткова